Forum Index

Rules  | Points  | Add...  | Recent posts  | Search  | Register  | Log in

This site uses cookies. Learn more about cookies and changing the settings in your browser.
Using this website you agree to cookies in accordance with the current browser settings.

Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.


Post new topic  This topic is locked      Main Page -> Forum Index -> Generally -> Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.
Author
Message
warka95
Poziom 2
Poziom 2


Joined: 09 Sep 2012
Posts: 3
Location: Brzeg

Post#1 Post from the author of the topic 09 Sep 2012 14:58   

Budowa szybkiego gokarta


Witam wszystkich.

Od najmłodszych lat jestem fanem majsterkowania i tworzenia czegoś nowego.

Związku z tym iż skończyłem już 17 lat wypada postawić sobie wyższą poprzeczkę, a mianowicie planuję zbudować gokarta.

Budżet którym dysponuję 350zł.

Moim największym problemem jest to iż nie posiadam spawarki, co myślicie o ramie gokarta która była by skręcana śrubami?

Wiem że są podobne tematy na forum, ale postanowiłem założyć osobny wątek, bo jako młody budowlaniec wolę stworzyć osobą grupę do pomocy i rozwiązywania trudności.

I w ty miejscu mam do was kilka pytań:

1. Czy lepiej aby silnik znajdował się za siedzeniem kierowcy czy może obok?
2. Jakie zawieszenie zastosować skoro gokart miał by się poruszać drogami polnymi?
Tu jest problem ponieważ chciałem oś napędową zrobić na sztywno z kołami, zębatką silnika i tarczą hamulcową. (wszystko ma być przyspawane do osi)
3. Silnik jak planuję to 600cmmi moc 100km czy będzie odpowiedni?
4. Rama ma być zbudowana z profili zamkniętych 3x5 czy będą odpowiednie?
5. Czy układ kierowniczy może być taki sam jak w maluchu?
6. Czy rozstaw kół 1,2m będzie odpowiedni i zabezpieczy mnie przed wywrotką na zakręcie? (prześwit będzie mieć 20cm jeżeli nie zastosuję zawieszenia na sprężynach)

Proszę was o odpowiedzi na nurtujące mnie pytania, bo jutro ruszam na złomowisko w celu poszukiwania części
Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 09 Sep 2012 14:58   





Back to top
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Joined: 04 Oct 2003
Posts: 27165
Location: Oława

Post#2 09 Sep 2012 15:13   

Re: Budowa szybkiego gokarta


warka95 wrote:
Budżet którym dysponuję 350zł.

Jak będziesz mógł do tej sumy dopisać kolejne zero na pozycji znaczącej, to możesz zabrać się za robotę.
warka95 wrote:
Moim największym problemem jest to iż nie posiadam spawarki, co myślicie o ramie gokarta która była by skręcana śrubami?

Jak to sobie wyobrażasz? Za pomocą czego i jak będziesz łączył?
warka95 wrote:
Jakie zawieszenie zastosować skoro gokart miał by się poruszać drogami polnymi?

Gokarty, to pojazdy torowe. Nie posiadają zawieszenia. ty chcesz zbudować buggy.
warka95 wrote:
Silnik jak planuję to 600cmmi moc 100km czy będzie odpowiedni?

I chcesz się z tym silnikiem zmieścić w zakładanym p rzez ciebie budżecie? Gdzie są tak tanie silniki? Daj znać, to też kupię.
Reszta pytań świadczy o całkowitej ignorancji w temacie. nie sądzisz, ze wypadałoby się najpierw zaznajomić z problematyką, poczytać trochę, jeśli nie tu, to znaleźć sobie coś w sieci?
Wpisz sobie w google hasło "szayowozy" - jest fajne forum o tym. Kopalnia wiedzy.
Back to top
   
warka95
Poziom 2
Poziom 2


Joined: 09 Sep 2012
Posts: 3
Location: Brzeg

Post#3 Post from the author of the topic 09 Sep 2012 15:22   

Re: Budowa szybkiego gokarta


Za 350zł mam kupić tylko potrzebne materiały do budowy. Silnik mam z całym osprzętem z rozbitej Yamahy fazer.

Nie chodzi o buggy bo on jest typowo nastawiony na teren, mi chodzi o to żeby gokart nie rozpadł się po tym jak trafi na jakąś dziurkę w drodze polnej.

OK, jeżeli nie da się zrobić ramy skręcanej to znajdę jakiegoś spawacza w okolicy który zespawa mi to.

Czytałem o gokartach wiele, ale kiedy postanowiłem rozpocząć budowę to założyłem ten temat, aby tutaj rozwiązywać problemy konstrukcyjne.
Back to top
   
Błażej
Poziom 26
Poziom 26


Joined: 04 Oct 2003
Posts: 27165
Location: Oława

Post#4 09 Sep 2012 15:30   

Re: Budowa szybkiego gokarta


Pojazd z zawieszeniem, to nie gokart.
Zrobiłeś listę tego, co potrzebujesz? Nadal twierdzę, że twój budżet, to śmieszne pieniądze do takiej zabawy...
Back to top
   
KuReK93
Poziom 16
Poziom 16


Joined: 30 Jul 2011
Posts: 341
Location: Wgw

Post#5 09 Sep 2012 15:58   

Re: Budowa szybkiego gokarta


Czyli chodzi Ci kolego o buggy ew. jakiegoś quada własnej roboty. Gokarty to pojazdy przeznaczone na tor nie przystosowanie do jazdy po drogach polnych czy w terenie jak sam napisałeś:
warka95 wrote:
mi chodzi o to żeby gokart nie rozpadł się po tym jak trafi na jakąś dziurkę w drodze polnej.

A w przypadku pojazdy nieprzystosowanego do eksploatacji w takich warunkach nikt Ci tego nie zagwarantuje.

350zł to co prawda mały budżet ale może pomyśl o zbudowaniu czegoś na bazie fiacika 126p (w tej kwocie dostaniesz już coś, nawet w miarę sprawny na chodzie) Jeżeli silnik ci nie potrzebny będziesz mógł go oddać na złom zawsze trochę pieniędzy się zwróci a zostanie mnóstwo części.

A co do twoich pytań:
warka95 wrote:
1. Czy lepiej aby silnik znajdował się za siedzeniem kierowcy czy może obok?

Moim zdaniem lepiej jak będzie umieszczony za kierowcą ( nie będzie "ciągnął na bok") ale wszystko zależy od ogólnej konstrukcji i dostępnych materiałów.
warka95 wrote:
2. Jakie zawieszenie zastosować skoro gokart miał by się poruszać drogami polnymi?

Jak już pisałem może znajdziesz maluszka i zaadoptujesz zawieszenie od niego. Ew. może z cinquecento.
warka95 wrote:
3. Silnik jak planuję to 600cmmi moc 100km czy będzie odpowiedni?

Czy nie będzie oby za duży do tak lekkiej konstrukcji? Tu wchodzą sprawy bezpieczeństwa.
warka95 wrote:
4. Rama ma być zbudowana z profili zamkniętych 3x5 czy będą odpowiednie?

Tu także bym się zastanowił, grubszy profil a więc i mocniejszy oczywiście zwiększa się waga, ale i pewność że jak w coś przywalisz nic ci się nie pognie
warka95 wrote:
5. Czy układ kierowniczy może być taki sam jak w maluchu?

Z lekką modyfikacją na szybki układ kierowniczy będzie się fajnie jeździć szczególnie po żwirówkach ;)
warka95 wrote:
6. Czy rozstaw kół 1,2m będzie odpowiedni i zabezpieczy mnie przed wywrotką na zakręcie? (prześwit będzie mieć 20cm jeżeli nie zastosuję zawieszenia na sprężynach)

Nie sposób mi odpowiedzieć na to pytanie, ludzie wywracają czołgi, ciągniki maszyny budowlane których praktycznie nie da się wywrócić, a parę takich wyczynów już widziałem.
Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 09 Sep 2012 15:58   





Back to top
   
KrisuTM
Poziom 5
Poziom 5


Joined: 10 Sep 2012
Posts: 13

Post#6 10 Sep 2012 16:09   

Re: Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.


Rama z profili otwartych za 350 zł jest możliwa do wykonania. Jednak połączenia śrubowe, w terenie i przy silniku o takiej mocy, mogą okazać się zawodne. Wszystko zależy od jakości śrub.

Ale przecież o to chodzi w konstruowaniu, aby wymyślić coś nowego i dążyć do ulepszenia tego tak, aby się nie rozpadło.

W moim szayowozie resor przedni jest mocowany śrubami. Pierwsze zastosowane śruby (zwykłe maszynowe z dolnej półki :P) zaczęły pękać po kilku jazdach testowych polnymi ścieżkami (korzenie drzew, grys, fałdy). Po głębszym zastanowieniu doszedłem do wniosku, że trzeba zainwestować trochę więcej PLN w śruby z odpowiedniego materiału. I w ten sposób zawieszenie jest bezawaryjne już ponad 4 lata.

1. Gdzie zamocować silnik?
Im bardziej z tyłu, tym większa nadsterowność. Może się okazać, że z powodu małej masy pojazdu, będzie on trudny do opanowania. Do jazdy w terenie moim zdaniem warto środek ciężkości ustawić centralnie. Oczywiście wkładając silnik za fotel równo rozkłada się masa, a przy okazji fotel chroni od poparzeń :)

2. Zawieszenie
Jeżeli to mają być polne ścieżki, to myślę że zawieszenie typowego malucha zda egzamin. Rozstaw osi jest zbliżony do wymaganej przez Ciebie wartości. A jeżeli odwróci się koła to zyskuje się jeszcze kilka cm szerokości.

Co do amortyzacji. Można zrezygnować z amortyzatorów, resora przedniego i sprężyn. Ale wtedy każda nierówność drogi będzie wyraźnie wyczuwalna. Wpłynie to na połączenia konstrukcji.

3. Silnik 100 KM, myślę że wystarczy spokojnie. Zawsze można zmienić zębatkę na osi z kołami, w celu zmiany prędkości obrotowej kół. Większa zębatka ułatwi pokonywanie stromych wzniesień. Mniejsza zwiększy prędkość.

4. Profile 30x50 dałbym na podstawę konstrukcji, wraz z mocowaniem silnika i elementów współpracujących. Górna część ramy, może z czegoś lżejszego- 20x30 ?

Warto łączyć profile razem z kawałkami blachy uciętej w trójkąt 45°. Zwiększy to sztywność ramy, a w razie uderzenia, albo wywrotki, siły rozejdą się inaczej i konstrukcja nie połamie się od razu na połączeniach.

5. Układ kierowniczy z malucha może być. Stosując zwrotnice z malucha od razu pasował by do kompletu. Jedyna jego wada jest taka, że drążki znajdują się z przodu osi przedniej, przez co są wystawione na uszkodzenia. Wystarczy grubszy krzak albo coś wystające z ziemi i drążek złamany.

Można zamiast tego układu zastosować maglownicę z fiata 126 BIS, albo z cinquecento. (tylko przy tej z cinquecento trzeba zamienić zwrotnice stronami! Lewa na prawą stronę. Prawa na lewą stronę)

6. Rozstaw 1,20 m powinien wystarczyć. Jeżeli nie będzie amortyzacji i prześwit 20 cm, to nie powinien podskakiwać jak sprężyna na nierównościach (1,20 m to rozstaw malucha, zakładając koła na odwrót zyskuje się 1,40 m)

Dla porównania dam wymiary mego wynalazku:
rozstaw 1,40 m, prześwit 30 cm, wysokość 1,50 m. Przechylanie pojazdu wyczuwa się przy zakręcie na ręcznym z prędkością ~45km/h i obciążeniu 2 osób. :D
Więc im niższy i szerszy będzie Twój pojazd tym mniej prawdopodobne że się przewróci

Powodzenia w konstruowaniu.
Back to top
   
warka95
Poziom 2
Poziom 2


Joined: 09 Sep 2012
Posts: 3
Location: Brzeg

Post#7 Post from the author of the topic 10 Sep 2012 21:18   

Re: Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.


Dziękuję za rady, a jak wygląda sprawa rejestracji takiego pojazdu, mam go rejstrować jako pojazd tymu "SAM", zy może po prostu zostać dowód rejestracyjny malucha, jeżeli zostawił bym jego podwozie?
Back to top
   
saskia
Poziom 24
Poziom 24


Joined: 15 May 2011
Posts: 4448
Location: London

Post#8 10 Sep 2012 21:31   

Re: Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.


warka95 wrote:
Dziękuję za rady, a jak wygląda sprawa rejestracji takiego pojazdu, mam go rejstrować jako pojazd tymu "SAM", zy może po prostu zostać dowód rejestracyjny malucha, jeżeli zostawił bym jego podwozie?


A maluch mial podwozie?
To byla zespolona konstrukcja. tzw. 3 in 1. :-)
Back to top
   
2077864
Removed





Post#9 10 Sep 2012 22:31   

Re: Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.


warka95 wrote:
Budżet którym dysponuję 350zł.
Może wystarczy na felgi i opony :lol: Ewentualnie na rejestrację i paliwo na jedną przejażdżkę :lol:

Jeszcze nie w Hyde-Parku ? Bądźcie poważni szanowni moderatorzy...
Back to top
   
KrisuTM
Poziom 5
Poziom 5


Joined: 10 Sep 2012
Posts: 13

Post#10 11 Sep 2012 01:56   

Re: Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.


Quote:
a jak wygląda sprawa rejestracji takiego pojazdu, mam go rejstrować jako pojazd tymu "SAM", zy może po prostu zostać dowód rejestracyjny malucha, jeżeli zostawił bym jego podwozie?


Z tego co się dowiedziałem, (gdy myślałem jeszcze o rejestracji mojego pojazdu, ostatecznie zrezygnowałem- za duże koszty) do rejestracji jako pojazd SAM:

- potrzebna jest opinia rzeczoznawcy samochodowego, który obejrzy pojazd i oceni czy jest skonstruowany zgodnie z normami.

- oraz karta ze wszystkimi danymi technicznymi tego pojazdu (2 kartki A4 do wypełnienia z obu stron). Z tymi dokumentami idzie się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w której muszą mieć kwalifikacje do przeprowadzenia badania tej marki pojazdu (SAM). Wykonują przegląd i nabijają numery na ramę. Jak to wygląda dalej nie mam pojęcia bo koszty mnie przeraziły i nie dążyłem dalej :D .
Ale podejrzewam, że podobnie jak ze zwykłym samochodem. Czyli Rejestracja pojazdu, Ubezpieczenie, koszty urzędowe, wydanie dowodu, tablic, i.t.d.
Back to top
   
Google


Google Adsense


Post# 11 Sep 2012 01:56   





Back to top
   
cirrostrato
Poziom 23
Poziom 23


Joined: 20 May 2008
Posts: 3126
Location: Warszawa

Post#11 11 Sep 2012 16:37   

Re: Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.


Zapytam brutalnie szczerze, aby was wszystkich, zwolenników ,,szajowozów'' sprowadzić na glebę: CZY KTOKOLWIEK (KIEDYKOLWIEK) ZAREJESTROWAŁ TAKĄ TOTALNĄ SAMORÓBKĘ ABY MOGŁA LEGALNIE JEŹDZIĆ PO DROGACH????????? Przecież taki pojazd, skręcony na śrubki, posmarkany spawarką przez domorosłego spawacza, rozpadnie się na pierwszym zakręcie, czy ktoś podpisał by papier do urzędu gminy , że można takie badziewie zarejestrować!!!!!!!! Na mojej ulicy (Warszawa ale obrzeża...) mam dwa szajowozy, jeżdżą, nie rejestrowane no bo jak.........
Back to top
   
Post new topic  This topic is locked      Main Page -> Forum Index -> Generally -> Budowa szybkiego gokarta - dylematy konstruktora.
Page 1 of 1
Similar topics
Budowa gokarta (7)
Budowa gokarta z silnikiem spalinowym (20)
Budowa Gokarta z napędem elektrycznym (12)
Budowa gokarta na siłę mięśni (1)
budowa gokarta rozwiązania techniczne i poprawki (1)
budowa GOKARTA potrzebuje waszego wsparcia (3)
Budowa gokarta - przeniesienie napędu, układ skrętny (5)
Gokart - pytania początkującego konstruktora. (1)
Silnik strumieniowy- pytania początkującego konstruktora (3)
Jak powinno wyglądać dobre ogłoszenie na Elektronika konstruktora (7)


Administrator || Moderators || Forum Rules || General Rules || Cookies information || Advertisement || Contact

Page generation time: 0.078 seconds

elektroda.pl topic RSS feed